دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است  استاندار خراسان رضوی از آمادگی ۱۰۰ درصدی تمامی شهرستان‌های استان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه خبرداد آیا پول‌های بلوکه شده ایران در بحرین رهاسازی می‌شود؟ حماس: نتانیاهو می‌خواهد اسرای خود را بازگرداند و جنگ را ادامه دهد براساس مصوبه شورای امنیت کشور؛ تجمعات انتخاباتی تنها در فضای بسته خواهد بود تیراندازی در اوهایو آمریکا یک کشته و ۷ زخمی برجای گذاشت (۴ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اوکراین خود درباره اهدافش تصمیم می‌گیرد شهادت ۲۱ فلسطینی در حملات هوایی امروز رژیم صهیونیستی به غزه (۴ تیر ۱۴۰۳) گزارش کامل چهارمین مناظره انتخاباتی + فیلم (۴ تیر ۱۴۰۳) پخش زنده چهارمین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری (۴ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین آغاز مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در بحرین طرح شوم وزیر تندرو صهیونیست برای کرانه باختری اشغالی کرملین: پیشنهادات صلح اوکراین پابرجاست زمان و محل حضور مسعود پزشکیان در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است طحان نظیف: رأی مردم حق الناس است | تعداد رأی برای نظام اهمیت دارد اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران آغاز به کار کرد تاکید استاندار خراسان رضوی بر رعایت بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر به‌صورت زنده پخش می‌شود
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: کاهش نرخ اجاره‌بها باید ادامه پیدا کند | اجازه ندهید عرصه مسکن، جولانگاه سودجویان باشد

  • کد خبر: ۱۸۲۷۶۱
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
آیت‌الله علم‌الهدی: کاهش نرخ اجاره‌بها باید ادامه پیدا کند | اجازه ندهید عرصه مسکن، جولانگاه سودجویان باشد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اصل مطلب در بخش مسکن این است که قیمت خانه برای مردم کاهش پیدا کند؛ اعم از اجاره‌بها، ودیعه و قیمت کلی برای خرید. باید بنیه مردم را درنظر بگیرید تا این‌طور نباشد که دولت هزاران واحد مسکونی بسازد، اما چون توان مردم برای خرید مسکن افزایش پیدا نکرده، نفع آن را مردم احساس نکنند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دیدار با وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، بر ضرورت کاهش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن تأکید کرد و گفت: اصل مطلب در بخش مسکن این است که قیمت خانه برای مردم کاهش پیدا کند؛ اعم از اجاره‌بها، ودیعه و قیمت کلی برای خرید. باید بنیه مردم را در نظر بگیرید تا این‌طور نباشد که دولت هزاران واحد مسکونی بسازد، اما چون توان مردم برای خرید مسکن افزایش پیدا نکرده، نفع آن را مردم احساس نکنند.

وی افزود: این موضوع مهمی است که شما باید به آن توجه کنید. بخش عمده از کسانی که مسکن ندارند، معمار و بنّا هم نیستند و بنابراین وقتی شما متمرکز بر تأمین زمین و پرداخت تسهیلات باشید، بازهم در عمل گره از کار آن‌ها نمی‌توانید باز کنید. این را بدانید که هرچقدر هم که زمین بدهید، تسهیلات بدهید و سایر شرایط را فراهم کنید، بخش عمده از مردم نمی‌توانند خودشان مسکن بسازند و بنابراین تا زمانی که خانه به معنای مستقل و کامل آن در اختیارشان قرار نگیرد، این افراد به جرگه مسکن‌دار‌ها افزوده نمی‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی دولت از ساخت مسکن استنکاف داشته باشد، عرصه برای جولان سودجویانی تأمین می‌شود که در مقام پیمانکار به میدان می‌آیند، تسهیلات اعطایی به مردم را به جیب می‌زنند و هزاران پروژه نیمه کاره و بلاتکلیف را بعد از دو سال روی دست دولت و مردم می‌گذارند.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در این کشور خواهد شکست اگر دولت بتواند حتی نیمی از نیاز مردم را با طرح نهضت ملی مسکن تأمین کند. لازمه این موضوع هم آن است که عرصه‌هایی مثل مسکن و خودرو از حالت جذب نقدینگی خارج شود و سرمایه در گردش کشور به سمت تولید هدایت شود. اگر این شد، روند ساخت خانه هم سرعت می‌گیرد و این حوزه به جای اینکه جولانگاه سودجویان باشد، به عرصه‌ای برای فراهم آمدن خواسته‌های مردم بدل خواهد شد.

هدف‌گذاری برای ساخت ۳۹۱ هزار واحد مسکونی در استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: این یک حقیقت است که مسکن یکی از بخش‌های جریان اقتصادی کشور است که به هم‌پیوستگی تنگاتنگی با سایر عرصه‌ها از جمله حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دارد. از جمله در بخش ازدواج جوانان که مسکن یکی از چالش‌های اصلی است و با تسهیلگری در این عرصه می‌توان به دستاورد‌های فرهنگی آن امید داشت.

وی با بیان اینکه تقریباً ۳۰درصد تولید ناخالص ملی در حوزه مسکن محقق می‌شود، بیان کرد: به ازای هر ۶۹.۷مترمربع مسکن که ساخته می‌شود، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود. علاوه بر این، حدود ۴۰درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف گزاری دولت سیزدهم در ایجاد ۴میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۴، تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف می‌کند.

داعی تأکید کرد: در چشم‌انداز ۴میلیونی دولت سیزدهم، سهم خراسان رضوی بالغ بر ۳۹۱هزار واحد مسکونی است که از این میان، ۱۹۵هزار واحد در بخش حمایتی، ۵۶هزار واحد در بخش بافت فرسوده، ۷۵هزار واحد در بخش خودمالک و ۶۵هزار واحد دیگر نیز در بخش روستایی درنظر گرفته شده است. برای همین این محور‌ها نیز کارگزار اصلی خود مردم هستند و دولت با تسهیلات متنوعی که در نظر گرفته، از وام تا زمین فقط به‌عنوان پشتیبان و ناظر طرح به میدان آمده است.

وی تصریح کرد: تا به امروز از ۱۹۵هزار واحدی که در بخش حمایتی، دولت مکلف به تأمین زمین آن‌ها بوده است، بیش از ۱۱۰هزار واحد تأمین زمین شده و ۶۷هزار قطعه از این تعداد به مردم واگذار شده تا فرآیند ساخت در آن‌ها آغاز شود. در بخش واحد‌های مربوط به بافت فرسوده هم به دنبال این هستیم که نرخ تخفیف اخذ پروانه از شهرداری برای بهسازی بافت فرسوده به صددرصد افزایش پیدا کند و به عبارت دیگر، دریافت پروانه برای آن‌هایی که داوطلب بهسازی بافت فرسوده شهری هستند، رایگان باشد. در بخش اراضی خودمالک نیز تا به امروز ۱۴هزار نفر از تسهیلات دولت استفاده کرده و در حال ساخت مسکن در این زمین‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->